Senatorul Adrănel COTESCU adresează Ministrului Educației mai multe întrebări privind situația mediului școlar vâlcean

Î N T R E B A R E


Adresată: Domnului ministru Mircea DUMITRU, Ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice
De către: Senator Marin-Adrănel COTESCU/Circumscripția electorală nr. 40, Colegiul uninominal nr. 3 Râmnicu Vâlcea/Grup Parlamentar P.N.L.
Obiectul şi conţinutul întrebării: deschidere an școlar 2016-2017

 

Domnule ministru,

 

Anul şcolar 2016-2017 va avea 35 de săptămâni de cursuri. Prin excepţie, unii elevi vor avea un an şcolar mai scurt (clasele terminale de liceu vor avea doar 32 de săptămâni şi vor încheia pe 26 mai 2017, iar cele de clasa a VIII-a vor avea 34 de săptămâni şi vor încheia pe 9 iunie) sau chiar mai lung (învăţământul special va avea 37 de săptămâni de cursuri).

 

În privinţa manualelor şcolare, acestea nu sunt conform standardelor, cu toate că se investesc anual milioane de euro. Numai în ultimii cinci ani, statul a plătit pentru completarea stocurilor de manuale şcolare pentru învăţământul obligatoriu aproape 20 de milioane de euro. La aceste sume se adaugă încă 12 milioane de euro plătite în cinci ani de către părinţi, care au fost nevoiţi să cumpere din librării manualele care lipseau. Asta în condițiile în care unele manuale au chiar şi 20 de ani, deşi programele sunt mult mai noi. Un raport al ministerului Educaţiei din 2013 arăta că, pentru clasele primare, conţinutul majorităţii manualelor datează din perioada 2004-2006. Abecedarele în limbile croată, polonă și germană sunt de la începutul anilor 90.

 

Cât timp autorităţile caută soluţii, părinţii ştiu un singur lucru: şcoala nu e gratuită, nici chiar atunci când vine vorba de manualele şcolare după care elevul trebuie să înveţe. În Constituţie dreptul la învăţământ este asigurat, garantat şi gratuit.

Totodată, România este printre primele trei ţări din Uniunea Europeană la abandonul şcolar. Avem de trei ori mai mulţi elevi care abandonează şcoala decât Polonia, iar în Germania abandonul şcolar e la jumătate faţă de ţara noastră, conform celor mai recente date Eurostat. La nivelul şcolii, situaţiile de abandon pot fi determinate de repetenţii, de integrarea insuficientă în colectivul clasei de elevi sau de calitatea relaţiei cu profesorii.

În anul școlar 2015-2016, peste 90 de şcoli din judeţul Vâlcea au funcţionat fără autorizaţie sanitară. Raportat la un număr de 475 unităţi de învăţământ, din care 229 unităţi în mediul urban şi 346 unităţi în mediul rural (52%), totalul de unități școlare fără autorizație este însemnat, în condițiile în care, în urma evaluărilor, 17 unităţi au fost declarate ulterior neconforme.

 

Printre motivele înregistrării acestor deficienţe s-au enumerat: amplasarea unităţilor de învăţământ în localităţi rurale fără sisteme publice de apă potabilă şi canalizare, înreţinerea neigienică a calităţii apei distribuite prin surse individuale, neefectuarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii ale spaţiilor de învăţământ sau din cauza neîndeplinirii condiţiilor legale de funcţionare.

Având în vedere cele expuse, vă rog, domnule ministru, să îmi transmiteți răspunsul la următoarele întrebări:

Care este situația unităților școlare la nivelul județului Vâlcea în materie de autorizații, respectiv dotare laboratoare și biblioteci?

– Cum vor fi încurajate conducerile școlilor să acceseze fonduri europene în vederea reabilitării și dotării clădirilor?

– Se va asigura un program de alimentație în școli, aliniat la prevederile europene, care să furnizeze aportul nutrițional zilnic recomandat al copiilor?

– Care au fost criteriile folosite pentru stabilirea manualelor, respectiv a conţinutului acestora?

– Ce măsuri veți implementa în vederea reducerii abandonului şcolar?

– Câte posturi didactice au rămas vacante în județul Vâlcea, respectiv cum veți stimula ocuparea acestora?

– Ce măsuri veți implementa pentru alfabetizarea financiară a populației, în special a elevilor, respectiv dacă apreciați oportună adeziunea țării noastre la Grupul de Experți în Educație Financiară (http://ec.europa.eu)?

– Veţi lua în considerare propunerea unui model de echilibru şcolilor, respectiv profesorilor, prin care să se implementeze un plafon maxim al volumului de teme, cât şi recomandarea unor abordări individuale, al căror scop să fie maximizarea potenţialului educațional al elevilor?

 

Vă rog să îmi comunicați răspunsul dumneavoastră scris.

Cu deosebită considerație,
Senator PNL de Vâlcea
Marin-Adrănel COTESCU

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Elevi de la „Dinu Lipatti” Pitești premiați la Festivalul Internaţional de book-trailere Boovie!
Elevi de la „Dinu Lipatti” Pitești premiați la Festivalul Internaţional de book-trailere Boovie!

12 adolescenți, elevi la Liceul de Arte „Dinu Lipatti” Pitești, au cucerit publicul și juriul Festivalului Internațional Boovie 2025, obținând…

Festivalul „Fii COOL la CULE!” (18-20 iulie 2025) a ajuns la a patra ediție! Astăzi,…
Festivalul „Fii COOL la CULE!” (18-20 iulie 2025) a ajuns la a patra ediție! Astăzi,…

În perioada 18-20 iulie 2025, la Complexul Muzeal Măldărești, lângă impunătoarele Cule Duca și Greceanu – monumente-simbol ale patrimoniului vâlcean,…

SALUBRITATE 2000: Instrucțiuni pentru depozitarea deșeurilor în containerele îngropate!
SALUBRITATE 2000: Instrucțiuni pentru depozitarea deșeurilor în containerele îngropate!

Cum se folosesc containerele îngropate?        Apăsați pedala din dreapta jos a containerului!           Abandonarea deșeurilor, lângă containere,…

Tot mai mulți urși, tot mai multe apeluri la 112: peste 250 de sesizări în…
Tot mai mulți urși, tot mai multe apeluri la 112: peste 250 de sesizări în…

Prezența urșilor în zonele locuite din județul Argeș devine tot mai frecventă. În primele șase luni ale acestui an, la…

7 oi ucise de urs, într-o comună vâlceană
7 oi ucise de urs, într-o comună vâlceană

Azi-dimineață, în jurul orei 06.00, jandarmii vâlceni au fost solicitați, printr-un apel la 112, să intervină în comuna Păușești-Otăsău, pe…