Deputatul Eugen Neață, întrebare adresată MAI având ca obiect ”Strategia României cu privire la tratamentul medical al consumatorului de droguri”
- Written by Criterii
- Category: Valcea
Deputatul PSD Eugen NEAȚĂ a depus, înainte de vacanța parlamentară, o interpelare adresată Ministerului Afacerilor Interne și Agenției Naționale Antidrog, având ca obiect : Strategia României cu privire la tratamentul medical al consumatorului de droguri.
Deputatul Eugen Neață declara că ”nu există legi care să permită unui părinte de adult să ia decizii în numele celui prins definitiv în pânza consumului de droguri. Și nu există nici instituții publice care să rezolve așa ceva. Am promis să ajut prin activitatea mea de parlamentar la schimbarea legislației în domeniu. Înainte de închiderea sesiunii parlamentare, am depus o interpelare adresată Ministerului Afacerilor Interne, Agenției Naționale Antidrog”.
Textul integral al interpelării:
ÎNTREBARE
Către: Ministerul Afacerilor Interne
De la: Eugen Neață, deputat în circumscripția electorală nr. 40, Vâlcea
Obiectul întrebării: Strategia României cu privire la tratamentul medical al consumatorului de droguri
Domnule ministru Marian-Cătălin PREDOIU,
În ultimele două decenii, Uniunea Europeană și statele sale membre au ajuns la o abordare comună pentru a vedea implicațiile în materie de securitate și sănătate ale traficului de droguri și ale consumului de droguri. Abordarea Uniunii Europene în ceea ce privește tratamentul persoanelor dependente de droguri se bazează pe:
-dovezi privind ceea ce funcționează și ce nu funcționează în ceea ce privește politicile și măsurile;
-echilibrul dintre reducerea ofertei de droguri și reducerea cererii de droguri;
-respectarea drepturilor omului, egalitatea de gen și echitatea în materie de sănătate;
-participarea și implicarea societății civile etc.
Această abordare a fost consacrată în Strategia UE în materie de droguri 2013-2020 și reafirmată în Strategia UE în materie de droguri 2021-2025, aprobată de Consiliu în decembrie 2020. Studiile desfășurate au scos în evidență o serie de asemănări, dar dincolo de acestea, există o multitudine de aspecte care diferenţiază legislaţiile ţărilor europene.
În modelul medical se regăsește o viziune unitară privitoare la criteriile de diagnostic şi algoritmii tratamentului de urgenţă al pacientului dependent, iar diferențele vizează: prezenţa unui expert medical în procedura de internare nevoluntară; nevoia validării din partea instanţei judecătoreşti a internării nevoluntare; criteriile de limitare în timp a duratei internării nevoluntare diferă; obligativitatea prezenţei unui reprezentant legal al drepturilor şi intereselor pacientului; motivele pentru care se aprobă internarea nevoluntară la care se adaugă gradul înalt de periculozitate al comportamentului pentru sine sau pentru alţii al pacientului.
Criteriul periculozităţii a adus cele mai multe critici din partea apărătorilor drepturilor omului, astfel că unele ţări au înlocuit recent periculozitatea pentru societate a pacientului cu un alt criteriu – şi anume, nevoia de tratament (the need for treatment).
Principalul motiv pentru internarea nevoluntară rămâne gradul înalt de periculozitate pentru sine și pentru alte persoane.
Ținând cont de problemele cu care se confruntă statele în ceea ce privește traficul și consumul de droguri, precum și faptul că până în acest moment foarte puține state europene și-au diversificat maniera de tratament a dependentului de droguri, am elaborat o inițiativă de completare a art. 22 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri și introducerea internării nevoluntare a consumatorului dependent periculos, astfel:
- La art. 22 după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (2 indice 1) cu următorul cuprins:
(2indice 1 ) În cazul consumatorului şi consumatorului dependent se instituie internarea nevoluntară și tratament de specialitate în următoarele situații:
a) comportamentul pacientului reprezintă un pericol iminent de vătămare pentru el însuşi sau pentru alte persoane;
b) pacientul nu are capacitatea psihică de a înţelege starea de boală şi necesitatea instituirii tratamentului medical;
c) pacientul suferă de o tulburare psihică gravă și judecata îi este afectată, iar neinternarea ar putea antrena o gravă deteriorare a stării sale;
d) pacientul este minor sau pus sub interdicţie.
În ceea ce privește țara noastră se poate constata că în acest moment nu există reglementari specifice cu privire la tratarea specializată a persoanei dependente, în continuare, dacă este de acord, este internat în clinici de pshiatrie unde tratamentele se adresează unui spectru larg de probleme fără a fi țintit pe nevoia de a-l recupera ca individ.
În acelasi timp, fără a avea reglementări cu privire la abordarea situației specifice a unei persoane dependente care prezintă pericol pentru sine și/sau pentru alții, am ajuns in situația ridicolă de a obtine mai usor un ordin de restricție, care nu ajută decât temporar pe cei care se află în preajma unui dependent, decât să-l internam și sa-l tratam pentru a nu mai fi un pericol.
În ultima perioada am primit la cabinetul parlamentar o serie de memorii din partea rudelor, familiilor persoanelor dependente periculoase, de asemenea, am avut o serie de întâlniri unde părinții acestora au prezentat situații inimaginabile cu privire la comportamentul copiilor ajunși la dependență, mass media a prezentat cazurile unor persoane publice care s-au confruntat sau se confruntă cu o persoană dependentă, toate acestea m-au determinat să caut informații cu privire la acest domeniu și să elaborez această propunere pentru modificarea legii.
În acest sens aștept eventualele recomandări și completări argumentate având în vedere că informațiile deținute de instituția dumneavoastră sunt mult mai detaliate și actuale, lucru necesar în vederea realizării unei legi cât mai eficiente.
În concluzie, după prezentarea situației de la care am pornit și a inițiativei pe care am elaborat-o, solicitarea mea către instituția pe care o conduceți este de a-mi prezenta o statistică care să cuprindă detalii referitoare la consumatorii de droguri, consumatorii de droguri periculoși, consumatorii periculoși pentru care s-au luat
diferite masuri, iar întrebarea mea este următoarea: în calitatea dvs. de ministru considerați oportună, completă și suficient de explicită această inițiativă?
Cu deosebită considerație,
Deputat, Eugen NEAȚĂ