Menu

“Crăciunul preşedintelui” de Pascal Bruckner, o mică bijuterie teatrală care a strălucit la Râmnicu Vâlcea

f_350_200_16777215_00_images_banner4_bruckner-1.jpg

 

 

 

 

 

 

Pascal Bruckner nu a fost, până de curând, dramaturg, dar a devenit pentru a-i face cadou o piesă de teatru regizoarei Chris Simion – Mercurian.

De obicei, poeţii fac astfel de daruri literare, scriind pe şerveţele poezii care, în funcţie de talent, pot fi chiar capodopere. Improvizaţia se observă atunci când arta este ad hoc, dar nu întotdeauna deranjează, iar în cazul de faţă piesa împachetată şi legată cu fundiţă pentru a fi înmânată regizoarei se dovedeşte a fi o mică bijuterie.

f_350_200_16777215_00_images_banner4_bruckner-2.jpg

Este vorba despre “Crăciunul preşedintelui”, spectacol pus în scenă de Chris Simion – Mercurian la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea şi jucat sâmbătă seara în prezenţa lui Pascal Bruckner.

Piesa abordează o temă care a mai fost vehiculată prin romanul sud – american, anume singurătatea marilor lideri politici. Pentru că era o piesă de făcut cadou, plus că beneficiarul era cineva din patria lui Eugen Ionesco, Pascal Bruckner a ales registrul absurd, ceea ce i-a oferit lejeritate, ca să nu spun facilitate, dar a şi lăsat să se vadă geniul de improvizator al autorului.

f_350_200_16777215_00_images_banner4_bruckner-3.jpg

Piesa oferită cadou a strălucit pe scenă, după principiul că orice bijuterie e mai mult sau mai puţin frumoasă în funcţie de femeia care o poartă. Vreau să spun că regizoarea a dat textului strălucirea de care avea nevoie.

Regia a simţit probabil că textul trebuie sprijinit şi a făcut-o pe deplin, întorcându-i astfel cadoul lui Pascal Bruckner.

Avem aşadar o piesă ionesciană pusă în scenă cu o coregrafie care aminteşte de Picasso, jucată în stilul Capriciilor lui Goya, totul extrem de bine legat, ba chiar adus la nivelul unui spectacol memorabil de finalul profund umanist care deturnează spre bine atmosfera progresistă.

De remarcat însă că finalul este finalul din „Dictatorul” lui Chaplin, perfect decupat şi transplantat pe corpul piesei lui Bruckner.

Toate aceste manevre, plus colajul muzical burlesc au avut darul de a construi un spectacol de reţinut, mai ales că prezenţa marelui scriitor şi eseist în sală a generat o frumoasă punere în abis.

Cred că Pascal Bruckner şi Chris Simion – Mercurian au contribuit la frumuseţea şi profunzimea spectacolului moitie – moitie, ca să mă exprim pe limba autorului. Apoi, a fost meritul actorului Tavi Costin, extrem de talentat, care parcă l-a avut în sânge pe acest Preşedinte rupt din nebunia altui Pascal – Pascal de Sutter – cel care a scris „Aceşti nebuni care ne guvernează”.

Mi-au placut mult stilul voit vintage a Denissei Moise, jocul coborât din bestiarii al lui Marian Râlea şi compoziţiile lui Andrei Călin.

f_350_200_16777215_00_images_banner4_bruckner-4.jpg

Spectacolul a fost cu atât mai interesant cu cât a venit la Râmnicu Vâlcea pe fondul aperceptiv al alegerilor europarlamentare, iar promovarea excelentă realizată de PR-ul teatrului, Daniela Ştefănescu, a dus avant la lettre evenimentul la adevărata sa valoare estetică pentru dramaturgie şi istorică pentru Râmnicu Vâlcea.

De observat că în spatele cortinei a fost, cu o maximă discreţie, Arhiepiscopul Râmnicului, IPS Varsanufie, care a sugerat, cu blândeţea sa persuasivă, ca spectacolul să fie jucat la Vâlcea.

Acest spectacol eclectic dar minunat va fi, pentru Vâlcea, un reper.

Gheorghe Smeoreanu

NATIONAL - CELE MAI CITITE ARTICOLE

  1. 7 zile
  2. 30 zile
  3. 1 AN
The most visited gambling websites in The UK