Menu

„Hamlet. Cursa de şoareci” în regia lui Alexandru Grecu ne spune că e ceva putred în Republica Moldova

f_350_200_16777215_00_images_banner1_hamlet_moldova.jpg

 

 

 

 

 

Preşedintele moldovean Dodon intenţionează să participe la summitul Uniunii Economice Eurasiatice (UEEA), în decembrie, după ce Republica Moldova a primit statut de observator în această organizaţie. "Am primit invitaţia de a participa la summitul UEEA, programat în decembrie", a declarat Igor Dodon, prezentând rezultatele vizitei în Rusia. "Cooperarea în cadrul Comunităţii Statelor Independente şi cu Uniunea Economică Eurasiatică este esenţială pentru ţara noastră", a subliniat Igor Dodon.

Republica Moldova a primit în luna mai statutul de observator în cadrul Uniunii Economice Eurasiatice. Din Uniunea Economică Eurasiatică fac parte Rusia, Belarus, Kazahstan, Armenia şi Kîrgîzstan. Mongolia şi Tajikistan au anunţat intenţiile de a adera la UEEA.

Aceasta este o știre din presa de azi, când scriu aceste rânduri despre spectacolul „Hamlet. Cursa de şoareci”, de William Shakespeare, în regia lui Alexandru Grecu, producție a Teatrului Naţional „Satiricus I.L. Caragiale” din Chişinău.

În ce mă privește, m-am gândit întotdeauna la Hamlet din perspectivă existențială și, ca defect profesional, din unghiul psihopatologiei. Am perceput Hamlet din unghiul lui A fi sau a nu fi sau al lui Să mori, să dormi.

Regizorul Alexandru Grecu a ales să își construiască spectacolul pe o replică ce pare depăşită (deși Jan Kott ne-a avertizat acum o jumătate de secol că Shakespeare e contemporanul nostru) și anume E ceva putred în Danemarca. Au procedat astfel mai mulți regizori din Est, dar pe maestrul Alexandru Grecu îl înțeleg cel mai mult, îl înțeleg cu durere, fiindcă ceea ce se întâmplă la Chișinău e mai mult decât putred.

Așa a apărut un Hemlet moldovenesc tulburător prin tensiunea ideii că nu se poate spune mai mult, nu se poate spune decât chemând actorii, apoi prin resemnarea finală că toți, cei răi, dar și cei buni, trebuie să moară.

Spectacolul prezentat pe scena de la Al Davila din Pitești în cadrul Festivalului Internațional al Teatrului de Studio și de Forme noi este marcat de sugestia cenzurii, a supravegherii, a protestului, a puterii dictatoriale care își înnebunește supușii. Arta lui Alexandru Grecu și a actorilor moldoveni s-a dovedit de cel mai înalt nivel în măsura în care a vorbit într-o corectă limbă Shekespeare despre realitatea contemporană de acasă.

Dacă la început spectacolul mi s-a părut prea oriental, prea zgomotos, am realizat apoi că nu aveam dreptul să îmi doresc un Hamlet psihanalitic și transcendent în situația în care toți cei de pe scenă și din culise trăiesc o nedreptate cât se poate de imanentă în viața de zi cu zi. A fi sau a nu fi, a muri sau a dormi sunt stări ale unui neam moldovenesc extrem de chinuit.

Spectacolul este antologic și merită să fie reținut în catalogul celor mai bune regii Hamlet din vremurile mai noi, scena morții Ofeliei sau finalul cu craniile care cad inexorabil din cer fiind de reținut pentru totdeauna.

Nu știu ce va spune juriul, dar cred că Hamlet-ul de la Chișinău merită un premiu, poate cel mai mare, fiindcă dacă în teatru viață nu e, nimic nu e. Iar Alexandru Grecu a pus atâta viață în spectacolul său încât merită o adâncă reverență.

Gheorghe Smeoreanu

NATIONAL - CELE MAI CITITE ARTICOLE

  1. 7 zile
  2. 30 zile
  3. 1 AN
The most visited gambling websites in The UK